Panel Transportowy w stolicy Małopolski czyli ekologizm w natarciu

krakowski panel transportowy

Zakończył się Krakowski Panel Transportowy. Płynące z niego rekomendacje cechują się poparciem dla ideologii zrównoważonego rozwoju. Wywołuje to ostrą krytykę części obywateli, w tym także mieszkańców dużych metropolii, skupiających się wokół nowo tworzonego ruchu “Nie oddamy miasta!”. 

Krakowski Panel Transportowy to inicjatywa Urzędu Miasta Krakowa realizowana przez Fundację Pola Dialogu i Fundację Optimum Pareto.

Jak podaje Fundacja Pole Dialogu „W ramach Krakowskiego Panelu Transportowego poszukamy odpowiedzi na pytanie >Jak Miasto Kraków i mieszkańcy mogą wpływać na dalszy rozwój działań na rzecz zrównoważonego transportu?<”. Wśród tematów panelu znalazły się zarządzanie ruchem pojazdów w Krakowie, optymalizacja poruszania się po tym mieście, metody zapewniania miejsc parkingowych czy ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Możliwość wzięcia udziału w panelu otrzymała losowo wybrana grupa 80 osób — mieszkańców miasta. W ramach panelu odbyły się spotkania edukacyjne (4,5 i 18 marca), debata 19 marca oraz debata, podsumowanie i głosowanie 1 kwietnia.

W jednej z debat w ramach Panelu udział wzięli przedstawiciele Ruchu Społecznego “Nie oddamy miasta!”: dr inż. Marcin Cegielski oraz dr Paweł Momro. Debata ta stanowiła jednak wyjątek wobec dominującej w innych dyskusjach i referatach linii propagowania koncepcji radykalnych zmian w transporcie, idących w nurcie zrównoważonego rozwoju.

Rekomendacje przegłosowane przez 80% panelistów i mieszczące się w kompetencjach władz samorządowych są wiążące dla prezydenta Krakowa. Takie poparcie uzyskało 43 rekomendacji uczestników panelu. Obejmują one poprawę bezpieczeństwa komunikacji pieszej, rozwój transportu publicznego i poprawę jego jakości czy troskę o przyrodę.

Część rekomendacji jest silnie nacechowana ideologią zrównoważonego rozwoju.

Zacytujmy tu kilka z nich: „Kierunkiem rozwoju miasta Krakowa powinno być ograniczanie konieczności przemieszczania się po mieście wspierane przez rozwój infrastruktury oraz podnoszenie jakości usług społecznych w pobliżu miejsca zamieszkania (dzielnicy) – zgodnie z koncepcją miasta 15-minutowego – oraz rozwój usług publicznych online.

„Zacieśnienie współpracy z gminami metropolii krakowskiej w celu wypracowania wspólnego podejścia do promocji zrównoważonego transportu publicznego. Takie podejście powinno zostać wypracowane do marca 2025 roku”.

„Priorytetem miasta powinien być dialog z szerokim gronem interesariuszy/interesariuszek na rzecz rozwoju zrównoważonej mobilności. Formy dialogu powinny być różnorodne i systematycznie rozwijane, tak by uwzględniały głos wszystkich grup społecznych”.

Panel realizuje założenia tzw. demokracji deliberatywnej. Choć jego idea wygląda dobrze na papierze, to w rzeczywistości budzi poważne wątpliwości. Zwrócił na nie uwagę między innymi prezes krakowskiego Stowarzyszenia “Polonia Christiana” Sławomir Skiba. 

W rozmowie z redaktorem  PCh24.pl Marcinem Austynem skrytykował stojące za panelem założenia.

 

Żeby demokracja deliberatywna miała zastosowanie, musi być zgodna z oczekiwaniami tych, którzy tę metodę wprowadzają – powiedział Sławomir Skiba.

W jego opinii, jest więcej niż prawdopodobne, iż tego rodzaju przedsięwzięcia, jak zeszłoroczny “panel klimatyczny”, a także zorganizowany w tym roku “panel transportowy” służą spreparowaniu rzekomo pozytywnych opinii ogółu mieszkańców (czy też ich “reprezentantów”) na temat ideologicznych zmian, które władze miasta już zdecydowały się wprowadzić. Dla mieszkańców Krakowa i Małopolski staje się to oczywistym, choćby z uwagi na piętrzące się przed nimi ograniczenia i utrudnienia w poruszaniu się po mieście. Ich cel jest ściśle powiązany z celami zrównoważonego transportu jako części składowej ideologii zrównoważonego rozwoju.

 

poloniachristiana.org

Zarządzaj zgodami plików cookie

Informujemy, że niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki „cookies”. Szczegółowe informacje na temat gromadzonych plików „cookies” znajdują się w Polityce prywatności. Użytkownik poprzez kliknięcie przycisku „Akceptuję” wyraża zgodę na przetwarzanie plików „cookies”. Użytkownik może zmienić opcje przetwarzania plików „cookies” poprzez kliknięcie przycisku „Ustawienia”, a następnie wybór plików „cookies”, na które wyraża zgodę. W przypadku klieknięcia przez użytkownika przycisku "Odmawiam" przetwarzaniu będą podlegać jedynie konieczne pliki "cookies".